Wydawca treści
Skąd się bierze drewno
Zaspokojenie naszego zapotrzebowania na drewno i zapewnienie trwałości lasów nie są sprzecznymi interesami. Drewno w Polsce jest naturalnym bogactwem, które jest całkowicie odnawialne.
Gwarantuje to wielofunkcyjna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe, opiekujące się 77,5 proc. polskich lasów (największa w Unii Europejskiej organizacja zarządzająca lasami publicznymi).
Leśnicy pozyskują drewno w granicach wyznaczonych przez standardy ekologicznej gospodarki, badania naukowe i 10-letnie plany urządzenia lasu, zatwierdzane przez ministra środowiska – średnio do 55–60 proc. drewna, które przyrasta w lesie; cała reszta zwiększa zapas na pniu. Dlatego nasze zasoby drewna rosną z roku na rok i są już dwukrotnie większe niż pół wieku temu. Wynoszą 2,4 mld m sześc., w tym w Lasach Państwowych – blisko 1,9 mld m sześc., co czyni je piątymi co do wielkości w Europie. Kupując drewno lub produkty z drewna z Lasów Państwowych, mamy pewność, że surowiec został pozyskany w sposób niezagrażający przyrodzie.
Również zasobność drzewostanów w lasach zarządzanych przez PGL LP stale rośnie. W roku 1991 wynosiła 190 m sześc./ha, a 20 lat później, w 2011 r. – już 254 m sześc./ha. Według międzynarodowych statystyk polskie lasy zaliczają się pod tym względem do czołówki europejskiej, charakteryzując się ponaddwukrotnie wyższą przeciętną zasobnością niż pozostałe lasy Starego Kontynentu.
Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania
Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania.
Głównym dostawcą surowca na polski rynek są Lasy Państwowe, które pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania krajowego przemysłu i mieszkańców. Aby zaspokoić rosnący popyt, leśnicy zwiększają pozyskanie drewna: od 1990 r. wzrosło ono przeszło dwukrotnie – do ponad 35 mln m sześc. Ponieważ jednocześnie rośnie powierzchnia lasów, a przede wszystkim ich zasobność, naukowcy oceniają, że Lasy Państwowe będą mogły zwiększyć pozyskanie drewna do 40 mln m sześc. w 2030 r. i 45 mln m sześc. w połowie stulecia.
Warto pamiętać, że przychody Lasów Państwowych w ponad 90 proc. pochodzą właśnie ze sprzedaży drewna. To zapewnia im samodzielność finansową i umożliwia wykonywanie licznych zadań na rzecz polskich lasów i ich użytkowników bez korzystania z pieniędzy podatników (inaczej niż w wielu innych krajach Europy).
Zwiększają się nie tylko nasze zasoby drewna, lecz także powierzchnia lasów. W połowie XX w. zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś już niewiele mniej niż jedną trzecią. Lasy Państwowe pozyskują drewno, ale w tym samym czasie odnawiają drzewostany i zalesiają dotychczasowe nieużytki. Co roku leśnicy sadzą aż 500 mln nowych drzew, czyli średnio… 57 tys. na godzinę.
Najnowsze aktualności
Konkurs jak plaster miodu
Konkurs jak plaster miodu
Startujcie w konkursie!
Konkurs jak plaster miodu
Konkurs jest przeznaczony dla wszystkich grup wiekowych i dostosowany do możliwości poznawczych i wykonawczych dzieci i młodzieży w różnym wieku.
Ideą konkursu jest jak najszersze zapoznanie młodych osób z problematyką życia pszczół, ich ekologią i zagrożeniami, jakie niesie ze sobą chemizacja środowiska.Ważnym akcentem w konkursie jest rola lasu jako miejsca naturalnego występowania pszczoły. Pszczelarstwo i leśnictwo to nie tylko dziedziny wzajemnie przenikające się, ale także przykłady racjonalnego użytkowania przyrody, a historia bartnictwa ściśle wiąże się z historią leśnictwa.
Konkurs jest podzielony na kilka modułów zależnych od wieku i preferencji uczestników. Wśród wielu możliwości można wybrać:
- Grupa przedszkolna:
- konkurs plastyczny pn. „Pszczoła w lesie", „Pszczoła moja przyjaciółka" –ilustrujący pszczołę w jej naturalnym środowisku. W konkursie mogą brać udział dzieci w wieku 4- 6 lat. Zasadnym jest wcześniejsze przeprowadzenie przez nauczyciela prowadzącego pogadanki o roli pszczół, ich wyglądzie etc.
- Grupa wczesnoszkolna , klasy I-III
- konkurs plastyczny na plakat pod hasłem „Ratuj pszczołę"
- Grupa klasy IV-VI, gimnazjum
- konkurs na plakat pod hasłem „Ratuj pszczołę", lub
- prezentacja pn. „Co z pszczołami?" – dotycząca biologii, ekologii i roli pszczół w środowisku, a także mówiąca o współczesnych zagrożeniach dla pszczół
- Szkoły średnie
- konkurs na profil facebookowy – „O pszczołach, dla pszczół" konkurs na profil w mediach społecznościowych zawierający merytoryczne informacje, ciekawostki (filmiki, zdjęcia – własnego autorstwa! Uwaga na prawa autorskie!) odnośniki do ciekawych stron dotyczących pszczelarstwa lub
- plakat pod hasłem „Ratuj pszczołę" lub
- prezentacja „Co z pszczołami?" – dotycząca biologii i ekologii i roli pszczół w środowisku, a także mówiąca o współczesnych zagrożeniach dla pszczół