Asset Publisher Asset Publisher

Skąd się bierze drewno

Zaspokojenie naszego zapotrzebowania na drewno i zapewnienie trwałości lasów nie są sprzecznymi interesami. Drewno w Polsce jest naturalnym bogactwem, które jest całkowicie odnawialne.

Gwarantuje to wielofunkcyjna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe, opiekujące się 77,5 proc. polskich lasów (największa w Unii Europejskiej organizacja zarządzająca lasami publicznymi).

Leśnicy pozyskują drewno w granicach wyznaczonych przez standardy ekologicznej gospodarki, badania naukowe i 10-letnie plany urządzenia lasu, zatwierdzane przez ministra środowiska – średnio do 55–60 proc. drewna, które przyrasta w lesie; cała reszta zwiększa zapas na pniu. Dlatego nasze zasoby drewna rosną z roku na rok i są już dwukrotnie większe niż pół wieku temu. Wynoszą 2,4 mld m sześc., w tym w Lasach Państwowych – blisko 1,9 mld m sześc., co czyni je piątymi co do wielkości w Europie. Kupując drewno lub produkty z drewna z Lasów Państwowych, mamy pewność, że surowiec został pozyskany w sposób niezagrażający przyrodzie.

Również zasobność drzewostanów w lasach zarządzanych przez PGL LP stale rośnie. W roku 1991 wynosiła 190 m sześc./ha, a 20 lat później, w 2011 r. – już 254 m sześc./ha. Według międzynarodowych statystyk polskie lasy zaliczają się pod tym względem do czołówki europejskiej, charakteryzując się ponaddwukrotnie wyższą przeciętną zasobnością niż pozostałe lasy Starego Kontynentu.

Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania

Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania.
 
Głównym dostawcą surowca na polski rynek są Lasy Państwowe, które pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania krajowego przemysłu i mieszkańców. Aby zaspokoić rosnący popyt, leśnicy zwiększają pozyskanie drewna: od 1990 r. wzrosło ono przeszło dwukrotnie – do ponad 35 mln m sześc. Ponieważ jednocześnie rośnie powierzchnia lasów, a przede wszystkim ich zasobność, naukowcy oceniają, że Lasy Państwowe będą mogły zwiększyć pozyskanie drewna do 40 mln m sześc. w 2030 r. i 45 mln m sześc. w połowie stulecia.

Warto pamiętać, że przychody Lasów Państwowych w ponad 90 proc. pochodzą właśnie ze sprzedaży drewna. To zapewnia im samodzielność finansową i umożliwia wykonywanie licznych zadań na rzecz polskich lasów i ich użytkowników bez korzystania z pieniędzy podatników (inaczej niż w wielu innych krajach Europy).

Zwiększają się nie tylko nasze zasoby drewna, lecz także powierzchnia lasów. W połowie XX w. zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś już niewiele mniej niż jedną trzecią. Lasy Państwowe pozyskują drewno, ale w tym samym czasie odnawiają drzewostany i zalesiają dotychczasowe nieużytki. Co roku leśnicy sadzą aż 500 mln nowych drzew, czyli średnio… 57 tys. na godzinę.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Konkurs jak plaster miodu

Konkurs jak plaster miodu

Startujcie w konkursie!

 

Konkurs jak plaster miodu

Konkurs jest przeznaczony dla wszystkich grup wiekowych i dostosowany do możliwości poznawczych i wykonawczych dzieci i młodzieży w różnym wieku.


Ideą konkursu jest jak najszersze zapoznanie młodych osób z problematyką życia pszczół, ich ekologią i zagrożeniami, jakie niesie ze sobą chemizacja środowiska.Ważnym akcentem w konkursie jest rola lasu jako miejsca naturalnego występowania pszczoły. Pszczelarstwo i leśnictwo to nie tylko dziedziny wzajemnie przenikające się, ale także przykłady racjonalnego użytkowania przyrody, a historia bartnictwa ściśle wiąże się z historią leśnictwa.

Konkurs jest podzielony na kilka modułów zależnych od wieku i preferencji uczestników. Wśród wielu możliwości można wybrać:

 

  1. Grupa przedszkolna:
  • konkurs plastyczny pn.  „Pszczoła w lesie", „Pszczoła moja przyjaciółka" –ilustrujący pszczołę w jej naturalnym środowisku. W konkursie mogą brać udział dzieci w wieku 4- 6 lat. Zasadnym jest wcześniejsze przeprowadzenie przez nauczyciela prowadzącego pogadanki o roli pszczół, ich wyglądzie etc.
  1. Grupa wczesnoszkolna , klasy I-III
 
  •   konkurs plastyczny na plakat pod hasłem „Ratuj pszczołę"
  1. Grupa klasy IV-VI, gimnazjum
  • konkurs na plakat pod hasłem „Ratuj pszczołę", lub
  • prezentacja pn. „Co z pszczołami?" – dotycząca biologii, ekologii i roli pszczół w środowisku, a także mówiąca o współczesnych zagrożeniach dla pszczół
  1. Szkoły średnie
  • konkurs na profil facebookowy – „O pszczołach, dla pszczół" konkurs na profil w mediach społecznościowych zawierający merytoryczne informacje, ciekawostki (filmiki, zdjęcia – własnego autorstwa! Uwaga na prawa autorskie!) odnośniki do ciekawych stron dotyczących pszczelarstwa lub
  • plakat pod hasłem „Ratuj pszczołę" lub
  • prezentacja „Co z pszczołami?" –  dotycząca biologii i ekologii i roli pszczół w środowisku, a także mówiąca o współczesnych zagrożeniach dla pszczół